Market Study dan Pasaran Hartanah

Ada yang panggil  Market Study (MS) dan  orang melayu panggil Kajian Pasaran. Secara umumya setiap pemaju perumahan di Malaysia pasti atau wajin akan laksanakan MS sebelum cadangan Layout Plan dan penentuan Produk Pembangunan yang akan dilaksanakan. Kalu tak buat MS boleh ka? Jawapannya bole juga tapi nanti cadangan pembangunan tidak menggambarkan permintaan dan penawaran semasa untuk kawasan setempat. Tak faham lagik.....??

Sebagai contoh, Kawasan A terletak di luar bandar dan secara umumnya 5km radius daripada kawasan cadangan dipenuhi rumah teres setingkat dengan keluasan binaan 900kp. Daripada maklumat tersebut menunjukkan kepada kita bahawa permintaan untuk rumah teres setingkat kos sederhana mendominasi kawasan tersebut. Sebagai Pemaju yang nak mulakan pembangunan faktor tersebut merupakan indikator utama jenis produk pembangunan yang kompetitif untuk dilaksanakan. Sebaliknya jika pemaju memilih untuk membangunkan kondominium, ini merupakan cubaan berani ataupun TRIAL & ERROR untuk pembangunan tersebut.

TUNGGU SAMBUNGANNYA....

No comments:

Post a Comment